گزارش آگهی

انواع غبارگیر صنعتی | پرکاربردترین غبار گیر ها در صنایع مختلف

در این محتوا، ضمن معرفی دستگاه غبار گیر صنعتی به بررسی انواع آن می‌پردازیم.
انواع غبارگیر صنعتی | پرکاربردترین غبار گیر ها در صنایع مختلف
کد خبر : ۶۸۱۰۳

غبارگیر صنعتی، دستگاهی است که با حذف آلاینده‌ها و ذرات معلق از هوا، به حفظ سلامتی کارکنان و ارتقای کیفیت هوای محیط کار کمک می‌کند و انواع مختلفی مثل غبارگیرهای اینرسی، مرطوب، الکترواستاتیک و فیلتری دارد. این موارد از گرکاربردترین غبارگیر ها هستند که در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود. 

غبار گیر صنعتی چیست؟

غبارگیر صنعتی یکی از تجهیزاتی است که برای کنترل آلودگی هوا و حذف ذرات گردوغبار و آلاینده‌ها از آن استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها در محیط‌های صنعتی که تولید آلودگی هوا به دلیل فرآیندهای تولیدی بالاست، نقش حیاتی ایفا می‌کنند. غبارگیرها با استفاده از فیلترهای خاص، مکانیسم‌های الکترواستاتیکی یا سیستم‌های جریان گریز از مرکز، ذرات معلق را به دام می‌اندازند و هوای پاک را به محیط بازمی‌گردانند. انتخاب و استفاده صحیح از غبارگیرهای صنعتی به بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌های نگهداری نیز منجر می‌شود. برای آشنایی بیشتر با دستگاه غبارگیر صنعتی روی لینک کلیک کنید.

غبار گیر صنعتی نوعی تجهیزات کنترل آلودگی هوا است که در کارخانه ها، انبارها و سایر محیط های صنعتی یا تجاری برای برآوردن الزامات ایمنی محیط کار استفاده می شود.

منبع: https://cpef.com/blog/how-do-industrial-dust-collectors-work

انواع غبارگیر صنعتی | پرکاربردترین غبار گیر ها در صنایع مختلف

انواع غبار گیر صنعتی کدام اند؟

انواع غبارگیرهای صنعتی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام برای کاربردهای خاصی طراحی شده‌اند. در ادامه به بررسی انواع دستگاه غبار گیر صنعتی می‌پردازیم.

غبارگیرهای اینرسی

غبارگیرهای اینرسی یا اینرسیال در محیط‌هایی با حجم بالای ذرات درشت و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. عملکرد اصلی این دستگاه‌ها بر اساس اصل اینرسی است که در آن ذرات به دلیل وزن بیشتر، در برابر تغییر جهت سریع جریان هوا مقاومت می‌کنند و از مسیر هوا منحرف شده و به دام می‌افتند. مزایای غبارگیر صنعتی اینرسی شامل سادگی ساختار، هزینه‌های نگهداری پایین و توانایی در جداسازی ذرات سنگین و درشت از جریان هوا است.

این دستگاه‌ها بدون نیاز به فیلترهای پیچیده و قابل تعویض کار می‌کنند که موجب کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌شود. همچنین، غبارگیرهای اینرسی برای محیط‌های با دما و رطوبت بالا مناسب هستند و عملکرد قابل اعتمادی دارند همچنین معایب این نوع غبارگیر شامل کارایی پایین‌تر در جداسازی ذرات ریز و عدم توانایی در حذف ذرات بسیار کوچک و معلق در هوا است.

غبارگیرهای مرطوب (اسکرابرها)

غبارگیر صنعتی مرطوب که با عنوان اسکرابر هم شناخته می‌شود، با استفاده از مایعات مثل آب، ذرات و گازهای آلاینده را جذب و جدا خواهد کرد. اسکرابرهای مرطوب در صنایعی مانند نیروگاه‌ها، کارخانجات شیمیایی و پالایشگاه‌ها که تولید آلاینده‌های گازی و ذرات معلق بالاست به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای استفاده از این تجهیزات شامل کارایی بالای آن‌ها در حذف هم‌زمان ذرات جامد و گازهای مضر، انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات در ترکیب و دبی جریان گاز و توانایی کاهش دمای جریان گاز است. با این حال معایبی هم دارند که شامل نیاز به مصرف زیاد آب و تولید پساب حاوی آلاینده‌های جمع‌آوری شده است که باید به درستی مدیریت و تصفیه شوند.

غبارگیرهای الکترواستاتیک

غبارگیرهای الکترواستاتیک یکی از پیشرفته‌ترین و مؤثرترین انواع سیستم‌های تصفیه هوا هستند که برای جداسازی ذرات معلق و آلاینده‌ها از جریان هوا و گازها استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها با استفاده از اصل بار الکتریکی، ذرات را باردار کرده و سپس آن‌ها را به صفحات جمع‌آوری‌کننده که دارای بار مخالف هستند، جذب می‌کنند. غبارگیر صنعتی الکترواستاتیک به دلیل کارایی بالا در جداسازی ذرات ریز و حتی ذرات زیر میکرونی، به طور گسترده در صنایعی مانند نیروگاه‌ها، کارخانه‌های سیمان و صنایع شیمیایی استفاده می‌شود.

مزایای غبارگیرهای الکترواستاتیک شامل توانایی بالا در حذف ذرات بسیار ریز، کارایی مداوم با افت فشار کم و هزینه‌های عملیاتی نسبتاً پایین به دلیل عدم نیاز به تعویض فیلترهای مکانیکی است. معایب این نوع غبارگیرها نیز شامل نیاز به تجهیزات و زیرساخت‌های الکتریکی پیچیده، تاثیرپذیری از رطوبت، آلودگی‌های شیمیایی وهزینه‌های اولیه بالا برای نصب و راه‌اندازی است.

غبارگیرهای فیلتری

از غبارگیرهای فیلتری هم برای جداسازی ذرات معلق از جریان هوا استفاده می‌شوند. این سیستم‌ها با بهره‌گیری از فیلترهای مخصوص، جریان هوای آلوده را از طریق مواد فیلتری عبور داده و ذرات را به دام می‌اندازند. فیلترهای مورد استفاده در این دستگاه‌ها می‌توانند از جنس‌های مختلفی مانند پارچه‌های بافته شده، نمدی یا کاغذی باشند که هر کدام برای کاربردهای خاصی مناسب هستند.

مزایای غبارگیر صنعتی فیلتری شامل توانایی بالا در حذف ذرات ریز و قابلیت استفاده در محیط‌های صنعتی متنوع است. این دستگاه‌ها به دلیل ساختار مدولار و قابل تنظیم خود، امکان افزایش یا کاهش ظرفیت فیلتراسیون را بسته به نیازهای عملیاتی فراهم می‌کنند همچنین، نگهداری و تعویض فیلترها در این سیستم‌ها نسبتاً ساده و کم‌هزینه است.

با این حال، معایب این غبارگیرها شامل نیاز به نگهداری دوره‌ای و تعویض فیلترها برای حفظ کارایی بهینه و احتمال گرفتگی فیلترها در صورت مواجهه با حجم بالای ذرات چسبنده یا مرطوب است.

فن غبارگیر صنعتی

دلیل نیاز ما به غبار گیر صنعتی

عواملی که سبب می­شوند به غبارگیرصنعتی نیاز پیدا کنیم عبارتنداز:

·    جلوگیری از آلودگی محیط و حفظ سلامتی کارکنان

·    سودآوری از ذرات به دست آمده و تصفیه شده

·    نزدیک شدن به استاندارد­ها و قوانین کاری مربوط به محیط تولیدی

·    افزایش میزان بهره وری دستگاه ها و بهبود کارایی آنها

·    با استفاده از غبارگیرها می­توان کیفیت محصولات تولیدی را افزایش داد زیرا با ممانعت از ورود ذرات به داخل محصول کیفیت آنها تضمین می­شود.

سخن آخر

دستگاه غبار گیر صنعتی از جمله تجهیزات مهم و ضروری برای حفظ ایمنی و بهبود کیفیت فضاهای صنعتی است. این دستگاه‌ها انواع و ظرفیت‌های مختلفی دارند که باید با توجه به نیاز خریداری شوند. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که برای سفارش غبارگیر صنعتی با کارشناسان شرکت های معتبری مانند روتوپارس در ارتباط باشید.

سوالات متداول غبار گیر صنعتی

انواع غبارگیر صنعتی کدام اند؟

انواع غبارگیرهای صنعتی شامل فیلترهای کیسه‌ای، فیلترهای کارتریجی، غبارگیرهای الکترواستاتیک، غبارگیرهای سیکلونی و اسکرابرهای مرطوب هستند.

غبارگیرهای کیسه‌ای چگونه کار می‌کنند؟

غبارگیرهای کیسه‌ای با استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای، جریان هوا را از میان این کیسه‌ها عبور می‌دهند و ذرات معلق را به دام می‌اندازند.

اسکرابرهای مرطوب چه کاربردهایی دارند؟

اسکرابرهای مرطوب برای حذف هم‌زمان ذرات جامد و گازهای مضر از جریان هوا استفاده می‌شوند. این سیستم‌ها با استفاده از مایعات، معمولاً آب، ذرات و گازهای آلاینده را جذب می‌کنند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر